وزارت صنعت این روزها تمرکز خود را روی تولید و واردات خودروهای برقی قرار داده است. این سیاست که به نظر می رسد برای کاهش آلایندگی هوا و مقابله با ناترازی بنزین اتخاذ شده اما از نظر کارشناسان انرژی ایرادات بسیاری دارد.


برق نداریم، خودروی برقی تولید می کنیم


فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شاهد عملکرد جزیره ای دستگاه های مختلف در کشور هستیم، ادامه داد: چرا در شرایطی که با کسری حدود ۱۵ هزار مگاواتی برق مواجه هستیم صحبت از تولید و واردات خودروهای برقی می کنیم؟ چرا هیچ هماهنگی ای بین وزارت های نیرو و صمت و نفت وجود ندارد؟ برق این خودرو ها از کجا قرار است تامین شود؟


اوایل دهه ۸۰ که سوخت «سی‌ان‌جی» به عنوان سوخت جایگزین وارد سبد سوختی کشور شد. قرار بود تا با این کار ضمن استفاده از منابع فوق العاده این سوخت در کشور، به نوعی شرایط برای کاهش آلودگی هوا فراهم شود. حالا که بیش از ۲۰ سال از آن روزها می گذرد شاهد نوعی عقب گرد این صنعت هستیم. نه تنها خبری از افزایش سهم CNG در ناوگان حمل و نقل کشور نیست، بلکه آمارها از کاهش تقاضا در این حوزه خبر می دهند. این در حالی است که کشور با ناترازی شدید بنزین مواجه بوده و دیگر هوایی برای نفس کشیدن باقی نمانده است.


وزارت صمت یکی از دلایل این رویکرد را کاهش سطح آلایندگی هوا عنوان می کند. اما سوال من اینجاست هم اکنون تولید برق در کشور با تکیه بر چه سوختی انجام می شود؟ چرا برای کاهش آلودگی هوا می خواهیم از سوختی استفاده کنیم که برای تولید آن از سوخت های ناپاک استفاده می کنیم.


پایان راه خودروهای گاز سوز


نگاهی به وضعیت تولید خودروها نشان می دهد که تولید خودروهای گازسوز سواری تقریبا به پایان خود رسیده است. در حال حاضر به‌جز ساینا به عنوان خودروی سواری شخصی، خودروی دوگانه‌سوز دیگری برای مصرف شخصی تولید نمی‌شود و مابقی دوگانه‌سوزها متعلق به محصولات وانت و همچنین تاکسی است.


بهانه تراشی خودروسازان برای تولید نکردن خودروهای دوگانه سوز و عاملی مانند فاصله قیمت کم بنزین و گاز، گرانتر بودن این نوع خودروها و اشغال شدن بخش قابل‌توجهی از فضای صندوق عقب خودرو با مخازن گاز، باعث شده تا تقاضا برای خودروهای گازسوز کاهش یابد. البته فعالین صنعت سی ان جی مدعی اند که خودروسازان به دلیل هزینه های مالی تولید این نوع خودروها حاضر به انجام تعهدات خود نیستند. چرا که در حال حاضر تعداد افرادی که خواهان استفاده از سی ان جی برای خودروهای خود هستند کم نیست اما متاسفانه تعداد خودروها بسیار محدود است.