جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: در بیشتر سناریوهای بررسی‌شده در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل جهانی، هوش مصنوعی احتمالاً نابرابری کلی را در جهان وخیم‌تر خواهد ساخت.


کریستالینا جورجیوا مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول با هشدار نسبت به اثرات مخرب هوش مصنوعی بر بازار کار و اشتغال گفت: سیاست‌گذاران باید این «روند مشکل‌ساز» را برای «جلوگیری از دامن زدن به تنش‌های اجتماعی بیشتر توسط فناوری» بررسی کنند.


گسترش سریع هوش مصنوعی، مزایا و خطرات آن را در کانون توجه قرار داده است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: هوش مصنوعی احتمالاً بر بخش بزرگی از مشاغل که حدود ۶۰ درصد، در اقتصادهای توسعه‌یافته تأثیر خواهد گذاشت. در نیمی از این موارد، کارگران می‌توانند انتظار داشته باشند که از ادغام هوش مصنوعی سود ببرند؛ زیرا بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد. اما در موارد دیگر، هوش مصنوعی توانایی انجام وظایف کلیدی را خواهد داشت که در حال حاضر توسط انسان‌ها اجرا می‌شوند. این می‌تواند تقاضا برای نیروی کار را کاهش دهد، بر دستمزدها تأثیر بگذارد و حتی مشاغل را ریشه‌کن کند.


در همین حال، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند: این فناوری تنها بر ۲۶ درصد مشاغل در کشورهای کم‌درآمد تأثیر خواهد گذاشت. به گفته جورجیوا بسیاری از این کشورها زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای بهره‌برداری از مزایای هوش مصنوعی را ندارند و این، خطر افزایش نابرابری در میان کشورها در طول زمان را تشدید خواهد کرد.


به‌طورکلی، کارگران با درآمد بالاتر و جوان‌تر ممکن است پس از پذیرش و به‌کارگیری هوش مصنوعی شاهد افزایش نامتناسبی در دستمزد خود باشند.


صندوق بین‌المللی پول معتقد است که کارگران کم‌درآمد و مسن‌تر ممکن است عقب بمانند.


به گفته جورجیوا برای کشورها بسیار مهم است که شبکه‌های ایمنی اجتماعی جامعی را ایجاد کنند و برنامه‌های بازآموزی را برای کارگران آسیب‌پذیر ارائه دهند. با انجام این کار، می‌توان انتقال هوش مصنوعی را فراگیرتر کرد، از معیشت محافظت و نابرابری را مهار کرد.


تحلیل صندوق بین‌المللی پول در حالی منتشر می‌شود که رهبران تجاری و سیاسی جهانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گرد هم می‌آیند. پس از افزایش محبوبیت برنامه‌هایی مانند ChatGPT، هوش مصنوعی یکی از موضوعات موردبحث در این نشست خواهد بود.


این فناوری در سراسر جهان با مقررات فزاینده‌ای مواجه شده است. ماه گذشته، مقامات اتحادیه اروپا به یک توافق موقت در مورد اولین قوانین جامع جهان برای تنظیم استفاده از هوش مصنوعی دست یافتند. پارلمان اروپا در اوایل سال جاری به پیشنهادها AI Act رأی خواهد داد، اما هیچ‌یک از قوانین تصویب‌شده تا سال ۲۰۲۵ اجرایی نخواهند شد. آمریکا، انگلیس و چین هنوز دستورالعمل‌های هوش مصنوعی خود را منتشر نکرده‌اند.