لابلای اخبار ریز و درشت دو رویداد در بورس نادیده گرفته شد؛ رخداد اول تاکید وزیر اقتصاد بر تجدید ارزیابی و دیگری کاهش مالیات بود. از این رو پیش بینی  بورس  در ابتدای بهمن ۱۴۰۲ منفی یا خنثی خواهد بود.


آن قدر در آخر هفته‌ها اتفاقات عجیب و غریب رخ می‌دهد که بازار همین شد که نه خیلی پرحجم بود و نه میلی برای مثبت شدن داشت و البته با وجود خبرهای منفی سیاسی باز هم ایستادگی خوبی داشت. در واقع ریسک‌های آوار شده از تحولات اخیر باعث شده بازار در عین این که افزایش نرخ ارز را به چشم می‌دید دوباره شجاعت روزهای گذشته خود را پس بگیرد و محافظه‌کارانه به بازار امروز نگاه کند.


بازار آخر هفته تا حدودی توانسته بود با محوریت دلار کمی خود را از زیر بار فشار فروش رها کند ولی برای حرکت به سمت فرار از این شرایط به بستر مناسب سیاسی هم احتیاج دارد در واقع آرامش سیاسی و کاهش تنش‌ها و همچنین ثبات یا ادامه نرم و ریز نرخ ارز می‌تواند این قابلیت را برای بازار رقم بزند که کم کم مسیر خود را پیدا کند


تحولات دنیای سیاست آنقدر لحظه‌ای و خاص و حساس پیش می‌رود که هر روز ریسک جدیدی پدیدار می شود. اتفاقات این چند هفته گذشته و واکنش ایران بی شک طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.


بازار آخر هفته تا حدودی توانسته بود با محوریت دلار کمی خود را از زیر بار فشار فروش رها کند ولی برای حرکت به سمت فرار از این شرایط به بستر مناسب سیاسی هم احتیاج دارد در واقع آرامش سیاسی و کاهش تنش‌ها و همچنین ثبات یا ادامه نرم و ریز نرخ ارز می‌تواند این قابلیت را برای بازار رقم بزند که کم کم مسیر خود را پیدا کند. البته در این بین گزارش‌های میان دوره هم در این آخر هفته و ابتدای هفته بعد می‌تواند فضای منطقی‌تری را در قیمت‌ها ایجاد کند.


بی توجهی به دو عامل موثر در بورس


در حال حاضر لابلای اخبار و تحولات ریز و درشت مختلف دو رویداد رخ داد که سهامداران آن را نادیده گرفتند؛ رخداد اول صحبت‌های وزیر اقتصاد بود که تاکید کرد موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها به موضوع اصلی و اولویت‌دار دولت تبدیل شده و تا پایان سال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان فقط توسط بانک های دولتی افزایش سرمایه انجام می شود حالا بسیار مهم است که شرکت‌های سهامی بازار یا سازمان بورس این موضوع را اجرایی کردن و تجدید را دوباره در شرکت‌ها آغاز کند. موضوع دوم اخبار و رویدادهای بودجه است که در آرامش پیش می‌رود و حتی شاهدیم خبرهای نسبتاً خوبی از بودجه نظیر کاهش مالیات و مواردی از این منتشر شده اما بازار واکنشی نداشت.


مصوبه مهم نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی از ۲۵ به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و مشابه همین سال ۱۴۰۲ شد. معمولا اخبار بد بهتر پوشش داده می‌شوند و به همین دلیل به این موضوع که می‌تواند برای شرکت‌های تولیدی بسیار کمک‌کننده باشد پرداخته نشد


در واقع بازار هنوز کمی جو منفی دارد و با خبر حمله موشکی به اربیل و سوریه و تقابل پاکستان این جو منفی در ابتدای هفته آینده تبدیل به هیجان منفی شود و احتمالا شاهد شروع منفی نسبتا شدید در بازار باشیم. البته رفته رفته فشار منفی کم می شود اما در هر صورت بازار متعادل می شود، زیرا ارزش معاملات خرد به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که بورس جذابی نداشتیم. در مجموع بورس این روزها وضعیت مثبت و جذابی ندارد و بعد از آن موج رشدی ناشی از تجدید ارزیابی، کماکان در حال در جا زدن است.


همچنین برخی از مصوبات بودجه ای کمیسیون تلفیق بیرون آمده است اما تغییرات نهایی اعداد بودجه با این مصوبات هنوز مشخص نشده است و با وجود رسیدن به پایان هفته هنوز خبری از ارسال بودجه به صحن مجلس نیست.


در یک مصوبه مهم نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی از ۲۵ به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و مشابه همین سال ۱۴۰۲ شد. معمولا اخبار بد بهتر پوشش داده می‌شوند و به همین دلیل به این موضوع که می‌تواند برای شرکت‌های تولیدی بسیار کمک‌کننده باشد پرداخته نشد. البته واقعا می‌توان به این منفی نگری حق داد. ارکان مختلف دولت به قدری به شرکت‌ها و فضای سرمایه‌گذاری رسمی فشار آورده‌اند که حتی تصمیمات مثبت نیز به چشم نمی آید.


واکنش شاخص به دلایل تحولات امنیتی


شاخص به دلایل تحولات امنیتی در منطقه میل به تشکیل روند صعودی ندارد. از طرف دیگر علی‌رغم جو مداخله که این هفته به شدت توسط بانک مرکزی با اجرا گذاشته شد، امروز مجددا دلار در بازار آزاد به ۵۳ هزار تومان برگشت. انواع تلاش‌ها توسط بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد جو خرید در دلار صورت می‌گیرد اما معمولا بازارها کار خودشان را می‌کنند و از بانک‌های مرکزی در سال‌های گذشته فرمانبردار نبودند. واقعیتی که کف بازار ارز قابل مشاهده است، افزایش تمایل به خرید است و این نوع مداخله‌ها بیشتر فرصت خرید ایجاد می‌کند تا جلوگیری از روند.


برای نجات بازار در کوتاه مدت به نظر عامل تجدید و گزارش‌ها باید کم کم خودنمایی کنند که بین این دو فکر می‌کنیم گزارش‌ها عامل قوی‌تر و محکم‌تری برای حرکت به بازار باشد اما متاسفانه شاهدیم که مطابق رویه ایجاد شده در سنوات قبل این دوره هم خبری از انتشار گزارش‌ها نیست


بعد از اصرار فراوان برای عرضه ی طلای صادرکنندگان در بازار مبادله ارز و طلا امروز بالاخره شاهد اولین نوع از این حراج‌ها هستیم. حراجی که حضوری است و خریداران هم باید به این مرکز مراجعه کنند تا اقدام به خرید کنند. در عصری که بازارهای مالی و غیرمالی به طور کامل به سمت الکترونیکی شدن حرکت کردند، این نوع عرضه ی فیزیکی هم در نوع خودش جالب است.


شکل و شمای برخی گزارش‌ها که تاکنون رسیده نشان می‌دهد صورت های مالی نمی‌توانند نقش پیشران در بازار فعلی را داشته باشند اما نقش مهم‌تری را بر عهده خواهند گرفت و آن هم نقش تثبیت کننده قیمت‌های فعلی است که می‌توانند فضای بازار را به سمت بسته شدن کف قیمت بسیاری از سهم‌ها پیش ببرند اما برای رشد کردن انگیزه‌هایی نظیر آنچه در چند روز گذشته شاهد آن بودیم باید به دست آید. از همین رو در عین که باید پذیرفت که گزارش‌ها عامل موثری برای روزهای پیش رو هستند.


برای نجات بازار در کوتاه مدت به نظر عامل تجدید و گزارش‌ها باید کم کم خودنمایی کنند که بین این دو فکر می‌کنیم گزارش‌ها عامل قوی‌تر و محکم‌تری برای حرکت به بازار باشد اما متاسفانه شاهدیم که مطابق رویه ایجاد شده در سنوات قبل این دوره هم خبری از انتشار گزارش‌ها نیست و در حالی که دو روز غیر کاری تا پایان مهلت انتشار گزارش ها باقیمانده کمتر از 5 درصد شرکت‌ها گزارش دادند و نزدیک به ۸۰ درصد هنوز هیچ گزارشی روی کدال نگذاشتند.