طبق گزارشات اکونگار و به نقل از دنیای اقتصاد، آمار فروش سالانه بازار لوازم خانگی در دنیا بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار است. پیش‌بینی‌ می شود که این بازار در سال‌های آینده به بالای ۷۰۰ میلیارد دلار نیز برسد. علت این رشد در بازار لوازم خانگی، تقاضای بسیار و بالا بودن آمارهایی چون خرید یخچال، خرید تلویزیون و غیره در بازار‌‌‌های برخی کشورهای خاورمیانه است. از جمله این کشورها می توان به چین و هند اشاره کرد. ایران نیز سهمی بالغ بر بر شش میلیارد دلار از این بازار را به خود اختصاص می دهد.


ضمن اینکه صنعت لوازم خانگی ایران توانسته در سال های اخیر نرخ تولید بالاتری داشته باشد. این در حالی است که مشکلات بزرگی این صنعت را به خطر می اندازند. برخی از این مشکلات عبارتند از: عدم‌دسترسی آسان برای تامین مواد اولیه و انرژی ارزان‌قیمت، عدم‌تخصیص ارز مناسب، فقدان تسهیلات بانکی، وجود کالا‌‌‌های قاچاق به شکل گسترده در بازار، افزایش قیمت ارز و غیره.


این امر خصوصا از سال ۱۳۹۷ به بعد که بازار ایران تحت تحریم قرار گرفت و برخی شرکت‌های بزرگ خارجی آن را ترک کردند، بیشتر شد. در حال حاضر سهم صنعت لوازم خانگی کشور از صادرات غیرنفتی در حدود 0.7 درصد است. همچنین دومین صنعت بزرگ تولیدی بعد از خودروسازی در کشور به شمار می رود.